Vall d'Hebron impulsa la recerca multidisciplinària per millorar la prevenció, el tractament i la recuperació de l’ictus

Els grups de Recerca en Ictus i de Malalties Neurovasculars lideren projectes de recerca innovadors en els àmbits clínic i translacional.

29/10/2025

Cada any, l’ictus afecta més d'un milió de persones a Europa i és una de les principals causes de discapacitat adquirida en adults. Es tracta d’una emergència mèdica que pot tenir conseqüències greus, en què la recerca i la prevenció juguen un paper clau per millorar el pronòstic i la qualitat de vida dels pacients. Al Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR) treballem per entendre millor les causes de l’ictus i desenvolupar noves estratègies de diagnòstic, tractament i rehabilitació. Des de la recerca clínica i translacional, els grups de Recerca en Ictus i de Malalties Neurovasculars impulsen diversos projectes que busquen reduir l’impacte d’aquesta malaltia i oferir noves esperances als pacients i les seves famílies.

UMBRELLA: una aliança europea per transformar la recerca i el tractament de l’ictus

Entre els projectes més destacats liderats pel grup de Recerca en Ictus, es troba UMBRELLA, coordinat pel Dr. Carlos Molina, cap del grup, amb Siemens Healthineers. Es tracta d’un consorci de més de 20 socis públics i privats amb l’objectiu de crear un canvi de paradigma en la recerca i el tractament de l’ictus, gràcies a l’ús de tecnologies digitals avançades i intel·ligència artificial amb un gran potencial transformador.

Des del seu inici fa un any, el projecte ha posat les bases d’una col·laboració pionera entre especialistes de diversos àmbits, creant un espai viu d’intercanvi de coneixement i d’innovació. A més, s’han dut a terme nombroses activitats de divulgació i conferències per incrementar la visibilitat del projecte i fomentar la cooperació.

De cara als pròxims mesos, UMBRELLA preveu assolir diverses fites clau que marcaran una nova etapa en el seu desenvolupament i permetran avançar cap a una transformació digital de l’atenció de l’ictus. Entre elles està la creació d’una infraestructura digital segura que permetrà la interconnexió de set hospitals europeus mitjançant tecnologies de federated learning, garantint la privacitat de les dades, el desenvolupament de repositoris de dades segurs i accessibles connectats amb una interfície d’usuari i una plataforma d’aprenentatge per millorar el seguiment de pacients amb ictus i la instal·lació de noves tecnologies que complementaran la pràctica clínica diària en tots els centres participants. A més, es treballarà per unificar els protocols clínics i harmonitzar de les dades per assegurar que tots els hospitals treballin amb criteris comuns, iniciar la inclusió de pacients en un estudi clínic europeu.

També serà clau la signatura dels acords legals necessaris entre els diferents socis del consorci, especialment en matèria de protecció de dades i responsabilitat en el tractament de dades sensibles, i definir una estratègia d’innovació i propietat intel·lectual per garantir que els resultats generats pel projecte tinguin un impacte real i durador.

TRUStroke: IA per al seguiment de pacients amb ictus

El mateix equip també impulsa el projecte TRUSTroke, el qual recentment ha arribat a l’equador del seu desenvolupament amb avenços notables amb l’objectiu de crear d’una solució digital basada en intel·ligència artificial (IA) per fer un seguiment personalitzat dels pacients que han patit un ictus isquèmic. El projecte ha completat un estudi inicial amb dades retrospectives d’11.000 pacients de tres hospitals europeus, entre els quals es troba Vall d’Hebron, KU Leuven (Lovaina) i Policlinico Gemelli (Roma).

S’ha treballat amb les dades de manera segura i a cada centre per garantir un format comú (harmonitzades), que permet entrenar els algoritmes d’IA de manera efectiva i comparable entre centres. La precisió dels algoritmes es millorarà amb la inclusió de 1.000-1.500 pacients addicionals, que completaran el seguiment clínic a través de l’aplicació Nora durant el primer any després de l’ictus. Actualment, més de 500 pacients ja participen en l’estudi.

L’objectiu de la següent fase és avançar cap a un model d’IA predictiu de confiança, capaç de fer estimacions personalitzades de l’evolució dels pacients, millorar la recuperació i anticipar el risc de noves hospitalitzacions, tot garantint una tecnologia ètica, fiable i respectuosa amb la privadesa.

Recerca translacional per desenvolupar noves teràpies

En l’àmbit de la recerca translacional de l’ictus, el grup de Malalties Neurovasculars del VHIR, liderat per la Dra. Anna Rosell, se centra en el desenvolupament de noves teràpies mitjançant l’estudi dels mecanismes de lesió i reparació, la identificació de biomarcadors sanguinis de recuperació i l’avaluació de nous tractaments basats en nanomedicina en models experimentals d’ictus.

Entre els avenços recents de l'equip en el coneixement sobre el tractament i el diagnòstic de l’ictus, destaquen:

  1. El desenvolupament i prova de noves teràpies neuroprotectores i de neuroreparació mitjançant vies endovasculars com a ruta directa per actuar sobre el cervell isquèmic. Això inclou la reavaluació de neuroprotectors previs, l’exploració de nous agents terapèutics i l’ampliació dels resultats obtinguts en estudis de biomarcadors.
  2. La identificació i validació de biomarcadors sanguinis, genètics, proteics, de miARN i d’imatge per permetre un diagnòstic més ràpid i un millor pronòstic de l’ictus i d’altres trastorns neurològics.
  3. Avenç en el desenvolupament de sistemes de transport basats en nanomedicina (nanoportadors) per vehicular productes d’origen endotelial que afavoreixen la reparació neurovascular.
  4. Investigació sobre l’efecte dels contaminants ambientals, en especial les partícules de dièsel, en el risc, la gravetat i el dany neuronal associats a l’ictus, mitjançant estudis combinats preclínics i clínics.
  5. Col·laboració en el desenvolupament i l’avaluació de teràpies candidates en estudis multicèntrics o impulsats pel sector farmacèutic.

Aquesta recerca ha estat possible gràcies al finançament de projectes de la Fundació La Marató (End-Stroke) i de l’Instituto de Salud Carlos III (RICORS-ICTUS i Proyectos de Investigación en Salud), així com a les col·laboracions amb empreses biotecnològiques i farmacèutiques.

Més recentment, el grup ha iniciat noves línies d’investigació per determinar la base genètica de l’ictus pediàtric associat a malalties minoritàries, en col·laboració amb el grup de Neurologia Pediàtrica del VHIR, dins del projecte PReDICT, finançat per l’Instituto de Salud Carlos III.

Comparteix-lo:

Notícies relacionades

Professionals

Activitats relacionades

1a Jornada d'Alzheimer

17.11.2025 - 15:00
Jornades
Més informació

Subscriu-te als nostres butlletins i forma part de la vida del Campus

Aquesta pregunta es fa per comprovar si vostè és o no una persona real i impedir l'enviament automatitzat de missatges brossa.

L’acceptació d’aquestes condicions, suposa que doneu el consentiment al tractament de les vostres dades personals per a la prestació dels serveis que sol·liciteu a través d’aquest portal i, si escau, per fer les gestions necessàries amb les administracions o entitats públiques que intervinguin en la tramitació. Podeu exercir els drets esmentats adreçant-vos per escrit a web@vallhebron.cat, indicant clarament a l’assumpte “Exercici de dret LOPD”.
Responsable: Hospital Universitari Vall d’Hebron (Institut Català de la Salut).
Finalitat: Subscripció al butlletí del Vall d’Hebron Barcelona Hospital Campus on rebrà notícies, activitat i informació d’interès.
Legitimació: Consentiment de l’interessat.
Cessió: Si escau, VHIR. No es preveu cap altra cessió. No es preveu transferència internacional de dades personals.
Drets: Accés, rectificació, supressió i portabilitat de les dades, limitació i oposició al seu tractament. L’usuari pot revocar el seu consentiment en qualsevol moment.
Procedència: El propi interessat.
Informació Addicional: La informació addicional es troba a https://hospital.vallhebron.com/politica-de-proteccio-de-dades