Vall d'Hebron Talks by VHIR 'Understanding the activation mechanism of the NLRP3 inflammasome'

Vall d'Hebron Talks by VHIR
  Sala de actos de la planta baja del Hospital General — Ver en el mapa
03/05/2023
03/05/2023 -- De 12:00h a 13:00h
Organize :
Vall d'Hebron Institut de Recerca (VHIR)
Modality: Presencial y en línea
Compártelo:

Speaker: Dr. Pablo Pelegrín, Scientific Deputy Director & Principal Investigator, BioMedical Research Institute of Murcia - Department of Biochemistry and Molecular Biology B and Immunology-Faculty of Medicine-University of Murcia

The NLRP3 inflammasome is activated in response to a wide range of stimuli and drives diverse inflammatory diseases. The decrease of intracellular K+ concentration is a minimal upstream signal to most of the different NLRP3 activation models. Here we found that cellular K+ efflux induces a stable structural change in the inactive NLRP3 promoting an open conformation as a step preceding activation. This conformational change is facilitated by the presence of the specific NLRP3 FISNA domain and a unique flexible linker sequence between the PYD and FISNA domains. This linker is also important to facilitate the ensemble of NLRP3PYD into a seed structure for ASC oligomerization. The introduction of the NLRP3 PYD-linker-FISNA sequence into NLRP6 resulted in a chimeric receptor able to be activated by K+ efflux-specific NLRP3 activators and promoted an in vivo inflammatory response to uric acid crystals. Our results establish that the N-terminal sequence between PYD and NACHT domain of NLRP3 is key for inflammasome activation.

Host: Dr. Miguel Segura Ginard, Senior researcher- Childhood Cancer and Blood Disorders (VHIR)

Register here to attend by Zoom: https://gencat.zoom.us/j/93529101286

Actividades relacionadas

4º curso angioedema basado en simulación

Vall d’Hebron Centre de Simulació Clínica Avançada Pl. 5a Hospital de Traumatologia. Hospital Universitari Vall d’Hebron
26/06/2024 - 15:00
Dirigido a residentes de 3r y 4t año de Alergología

Curso facilitadores en simulación virtual: plataforma SIMOONS

26/06/2024 - 16:00
Simulación Clínica

Curso y Jornada SEVALBAR 2024: Actualización en Cardiopatías Congénitas del Adulto y Actualización en Tetralogía de Fallot

27/06/2024 - 09:00
Cardiólogos y residentes cardiología.  Enfermería especializada en cardiopatías congénitas.

Curso de Glaucoma

05/07/2024 - 08:50

La aceptación de estas condiciones, supone que da el consentimiento al tratamiento de sus datos personales para la prestación de los servicios que solicita a través de este portal y, si procede, para hacer las gestiones necesarias con las administraciones o entidades públicas que intervengan en la tramitación, y su posterior incorporación en el mencionado fichero automatizado. Podéis ejercitar los derechos de acceso, rectificación, cancelación y oposición dirigiéndoos por escrito a web@vallhebron.cat, indicando claramente al asunto "Ejercicio de derecho LOPD".